Τι οφείλει να γνωρίζει ο εκπαιδευτής στην Τηλεκατάρτιση;

Ο καθηγητής μέσω Η/Υ με τηλεκατάρτιση θα πρέπει να έχει κάποια χαρακτηριστικά που πρέπει να προβλέψει και να υιοθετήσει, ώστε να είναι έτοιμος την ώρα της εκπαίδευσης εξ αποστάσεως:

1)Να είναι προετοιμασμένος ψυχολογικά ότι αυτός ο τρόπος εκπαίδευσης, δημιουργεί στους συμμετέχοντες ένα αίσθημα ψυχρότητας, αβεβαιότητας και παράλληλα αποδιοργάνωσης κάποιες φορές, ανάλογα με την ικανότητα αυτό-οργάνωσης του εκάστοτε μαθητή. Συνεπώς όταν ο καθηγητής ξεκινάει το μάθημα και κατά την διάρκεια, θα έχει πάντα στο μυαλό του, ότι απευθύνεται σε «φωνές» που μπορεί τα πρόσωπα να μην τα βλέπει, ανάλογα με τις τεχνικές προδιαγραφές, άρα ανά πάσα στιγμή θα είναι έτοιμος να συναισθανθεί τυχόν απομάκρυνση κάποιου μαθητή, ειδικά όταν μιλάμε για ενήλικες.

2)Εξαρτάται πάρα πολύ από την εξοικείωση παράλληλα των μαθητών και φυσικά των καθηγητών. Όσο και οι δυο πλευρές είναι εξοικειωμένες, το μάθημα εξ αποστάσεως τείνει να είναι πολύ καλό. Ξεκινώντας ο καθηγητής θα πρέπει να τους υποδεχθεί με ζεστή και αργή φωνή, ώστε να αντιλαμβάνεται ότι τον καταλαβαίνουν. Όσο περνάει η ώρα η ταχύτητα της φωνής θα εξομαλύνεται προς το φυσιολογικό, αρκεί να γίνονται διαλείμματα σε χρόνο που θα καθορίσει ο καθηγητής μαζί με τους μαθητές. Τα τεχνικά εργαλεία που διαθέτουν οι πλατφόρμες σήμερα, όπως «χεράκια» ή «χαμόγελα» ή το chat, προσφέρονται για να εκφραστούν οι συμμετέχοντες προς τον καθηγητή, ακόμα και όταν υπάρχει θέμα σωστού ήχου.

3)Ακόμα και όταν έχουμε τεχνικό θέμα στην αρχή της συνεδρίας, κάτι που συνηθίζεται, θα πρέπει ο καθηγητής να είναι ψύχραιμος και να μην χάσει την ενέργεια του, ώστε να μην το εισπράξουν οι μαθητές που θα είναι από την άλλη πλευρά.

4)Ο καθηγητής θα πρέπει να είναι άριστα προετοιμασμένος σε μια νέα μορφή ηλεκτρονικού υλικού, που στην ουσία θα προσομοιάσει το φυσικό μάθημα με το ηλεκτρονικό. Δηλαδή αυτά που θα γράφονταν στον πίνακα ή αυτά που θα έδινε ως ασκήσεις, τώρα θα πρέπει να είναι προετοιμασμένα σε ηλεκτρονική μορφή αρχείων ή σκαναρισμένα, ώστε να μπορεί να κάνει «κοινή χρήση» εκείνη τη στιγμή της οθόνης του, προς τους συμμετέχοντες που κοιτάνε την οθόνη.

Ουσιαστικά οι μαθητές από τον χώρο τους παρακολουθούν απαθέστατα μια οθόνη, μόνοι και εμείς πρέπει να είμαστε από την άλλη πλευρά, ως ενεργοί εκπαιδευτικοί που θα προβλέπουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα να τους ενεργοποιούμε και να τσεκάρουμε την προσοχή τους με ερωτήσεις κρίσεως που θα ζητάμε να γράφουν τις απαντήσεις τους στο chat !!!

5)Είναι σημαντικό ο καθηγητής να μπορεί να έχει μια πλατφόρμα που να του επιτρέπει την δυνατότητα remote control της οθόνης του μαθητή, ώστε στην κατάλληλη στιγμή να μπορεί να μπει στην οθόνη του και να διορθώσει ή να επικυρώσει κάτι που έχει γράψει τυχόν ο μαθητή ως άσκηση ή τεστ. Αυτό αναπτύσσει μια εξαιρετική διαδραστικότητα  που ενεργοποιεί και επαναφέρει τον μαθητή.

6)Τα μαθήματα θα πρέπει να γίνονται προγραμματισμένα σε μορφή εικονικών τάξεων, ώστε να ξέρει ο μαθητής τις μέρες και ώρες που θα περιμένει στο email του την πρόσκληση meeting, ώστε μπει και να πατήσει το link που θα του έχετε στείλει από τον προγραμματισμό της συνεδρίας μέσω της πλατφόρμας που χρησιμοποιείται. Σε καμία περίπτωση μην κάνετε απρογραμμάτιστες συναντήσεις, εκτός από έκτακτες περιπτώσεις, ώστε ο ενήλικας να έχει την αίσθηση της φυσικής παρουσίας και οργάνωσης.